Du kan risikere at blive logget af, når du arbejder i DPSD. Det kan skyldes to ting:
Du har været logget på DPSD i 1 time.
Du har været inaktiv i 30 minutter.
I begge tilfælde gælder det, at du først får besked om, at du er logget af, når systemet aktiveres igen. Systemet aktiveres fx ved, at du gemmer dit arbejde. Først da registrerer systemet, at dit login er udløbet, eller at du har været inaktiv i 30 minutter. Det resulterer i en timeout, og at den information, du har tastet ind, går tabt.
A. Du har været logget på DPSD i 1 time
Når du logger ind i DPSD, anvender du MitID Erhverv. Dit MitID Erhverv udløber efter 1 time, uanset om du er aktiv eller inaktiv. Du skal derfor være opmærksom på, om du er tæt på at have arbejdet i DPSD i 1 time. Er du i tvivl om, hvor længe du har været logget på, kan du logge af og logge på igen for at sikre dig, at du har 1 time mere at arbejde i uden at få timeout. Husk at lukke browseren helt ned, inden du logger på igen.
Du bliver også logget af efter 1 time i DPSD, når du rapporterer en utilsigtet hændelse. Når der er gået 1 time, vil du opleve en timeout. Det betyder, at de data, du har angivet i rapporteringen, går tabt. Du modtager ikke en advarsel, før tiden er gået.
Styrelsen for Patientsikkerhed anbefaler at anvende browserne Microsoft Edge og Chrome til rapportering af en utilsigtet hændelse, ellers kan du opleve at få timeout ved rapportering, før der er gået 1 time.
B. Du har været inaktiv i 30 minutter
Systemet har en timeout, der udløses, hvis man har været inaktiv i 30 minutter. Når du bliver logget af, vil du nogle gange opleve nedenstående besked (se illustration) i få sekunder, hvorefter du bliver dirigeret tilbage til siden for Nemlog-in.
Du er inaktiv i DPSD, fx når du læser og skriver tekst, arbejder i et andet program samtidig, eller når du opsætter en rapport. Du er aktiv i DPSD, når du får systemet til at udføre handlinger, fx ved at åbne, gemme eller lukke en sag eller navigerer mellem fanerne (fx forside og rapportcenter).
Nedenfor er opstillet eksempler på, hvornår du er henholdsvis aktiv og inaktiv:
Aktiv
Inaktiv
Åbner og lukker en sag
Læser og skriver i en sag
Accepterer, afviser, sletter, gemmer, afslutter eller overdrager en sag
Læser og skriver i et sagsopfølgningsvindue
Navigerer mellem fanerne i venstre side (fx Forside, Søg Rapportcenter)
Arbejder i et andet program, mens du er logget ind på DPSD
Åbner og sender resumé
Læser resumé
Udfører søgning
Læser søgeresultater uden at klikke på noget
Udfører og gemmer rapporter
Opsætter rapport
Hvis du behandler en åben sag og er inaktiv, vil dit arbejde automatisk blive gemt efter 10 minutter. Der kommer en pop-up-besked om, at dit arbejde er gemt (se nedenstående illustration). Funktionen gælder ikke, når du:
arbejder i et sagsopfølgningsvindue
håndterer en sag som initialmodtager
arbejder i en lukket sag.
Autogem virker ikke altid, når man skriver tekst i felterne "Hændelsesbeskrivelse", "Konsekvens af hændelsen" og "Forslag til forebyggelse". Vær derfor opmærksom på at gemme dit arbejde ofte, når du arbejder i disse felter.