Vi kan på eget initiativ eller på baggrund af henvendelser fra andre optage sager til behandling. Bliver vi gjort opmærksom på forhold, der kan være i strid med reglerne om markedsføring af sundhedsydelser, vil vi som tilsynsmyndighed registrere dette og vurdere, om der er grundlag for at gå ind i sagen. Vi er ikke forpligtet til at behandle alle sager, som forelægges. Vi skal ved vurdering af, om en sag skal optages til behandling navnlig lægge vægt på hensynet til forbrugerne/patienterne.
Vi kan som led i tilsynet give udtryk for vores opfattelse af sagen, vi kan kræve, at ulovlig markedsføring bringes til ophør eller berigtiges, og vi kan kræve, at den ansvarlige for ulovlig markedsføring offentliggør vores afgørelse. Vi kan bestemme offentliggørelsens form og indhold, herunder hvor den skal finde sted.
Derudover indeholder loven og bekendtgørelsen regler om bødestraf for undladelse af at efterkomme et påbud fra os og for overtrædelse af regler om markedsføring af sundhedsydelser. Vi kan rette henvendelse til politiet med henblik på tiltalerejsning og bødestraf. Reklamebureauer, fjernsynsstationer, udgivere af blade og aviser m.fl. kan ifalde strafansvar for medvirken til overtrædelse af reglerne om markedsføring af sundhedsydelser.
For nærmere oplysninger om vores tilsyn med markedsføring af sundhedsydelser henvises til kapitel 3-4 i lov om markedsføring af sundhedsydelser, samt vejledningens afsnit 13.
Lov om markedsføring af sundhedsydelser kapitel 3-4
Vejledningens afsnit 13