Ansøgningen skal indeholde følgende dokumentation:
- Kopi af foreningens vedtægter med bestemmelser om klageorganet
- Kopi af foreningens regelsæt for god klinisk praksis
- Referaterne fra de ordinære generalforsamlinger de seneste 2 år forud for ansøgningen
- Referaterne fra de ekstraordinære generalforsamlinger de seneste 2 år forud for ansøgningen
- Indkaldelser, dagsordener, bestyrelsens beretning og reviderede regnskaber, som har været fremlagt på generalforsamlingerne de seneste to år
Ansøgningen skal også indeholde følgende oplysninger:
- Hvilke behandlingsformer (fagområder), som foreningen repræsenterer
- Hvilke behandlingsformer (fagområder), som foreningen ønsker at registrere
- Det totale antal medlemmer af foreningen, fordelt på medlemskategori (fx uddannelsessøgende eller passivt medlem)
- Antal medlemmer for hver behandlingsform, hvis foreningen dækker flere behandlingsformer
- Hvor mange medlemmer, foreningen forventer vil ansøge om registrering efter RAB-ordning
- Hvor mange medlemmer, som opfylder uddannelseskravene
Foreningen skal desuden oplyse, hvordan foreningen vil sikre, at offentligheden får adgang til:
- Hvilke af foreningens medlemmer, som har ret til at anvende titlen som registreret alternativ behandler (RAB)
- Oplysninger om, hvordan foreningen registrerer alternative behandlere (procedure)
- Regelsæt for god klinisk praksis
- Hvilke uddannelses-, eksamens - samt efteruddannelsekrav, som foreningen stiller overfor de registrerede medlemmer
- Klageadgangen til foreningens klageorgan.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan efterfølgende bede om supplerende oplysninger eller materiale, hvis vi har behov for det for at vurdere en ansøgning. Når vi har modtaget det nødvendige materiale og gebyret, vurderer vi ansøgningen.