Hvad betyder det for dig?
Den tidligere gebyrstruktur på autorisationsområdet er ændret, så gebyret skal betales i forbindelse med ansøgning om autorisation.
Ændringerne omfatter både danskuddannede og udenlandsk uddannede ansøgere og får betydning for alle, der søger om:
- Autorisation
- Tilladelse til selvstændigt virke
- Specialanerkendelse
- Tilladelse til at betegne sig som ambulancebehandler med særlig kompetence (paramediciner)
Ansøgningsgebyrerne er fastsat til følgende (2024-niveau):
- Ansøgning om autorisation fra alle sundhedspersoner med undtagelse af læger, tandlæger og kiropraktorer: kr. 1.295.
- Ansøgning om tilladelse til selvstændigt virke fra læger, tandlæger og kiropraktorer: kr. 3.508.
- Ansøgning om anerkendelse af speciallæge- og specialtandlægeuddannelse: kr. 5.195.
- Ansøgning om tilladelse til at betegne sig som ambulancebehandler med særlig kompetence (paramediciner): kr. 1.295.
Læger, tandlæger og kiropraktorer skal ligesom i dag ikke betale et selvstændigt gebyr for deres autorisation, da udgifterne forbundet med denne sagsbehandling er indregnet i gebyret for selvstændigt virke.
Genvej til:
Ændringer for uddannede i Danmark
Ændringer for uddannede i Norden/EU/EØS
Ændringer for uddannede udenfor Norden/EU/EØS
Danskuddannede ansøgere om autorisation, tilladelse til selvstændigt virke, specialanerkendelse eller tilladelse til at betegne sig som ambulancebehandler med særlig kompetence (paramediciner):
Gebyret er ændret til et ansøgningsgebyr, som dækker sagsbehandlingen. I praksis skal gebyret betales på samme tidspunkt som tidligere. Det skyldes, at de fleste danskuddannede også tidligere betalte gebyret for at få udstedt autorisation samtidig med, at de indsendte deres elektroniske ansøgning. Fremover tilbagebetales gebyret ikke ved fx afslag på autorisation.
Hvis din uddannelse er afsluttet, og hvis vi har modtaget alle nødvendige oplysninger for at kunne træffe en endelig afgørelse, inden ændringerne trådte i kraft den 1. juli 2024, bliver ansøgningen færdigbehandlet efter de tidligere gebyrregler.
Det betyder, at hvis vi har modtaget dokumentation for, at du har opfyldt alle betingelserne for at opnå autorisation eller selvstændigt virke m.v., - så det eneste, der manglede den 1. juli 2024 er vores sagsbehandling - skal du betale det gamle gebyr.
Hvis en sag ikke opfylder disse kriterier, vil vi opkræve gebyret efter ny takst for at kunne fortsætte sagsbehandlingen af ansøgningen.
Ansøgere fra Norden/EU/EØS, med en uddannelse fra Norden/EU/EØS, der ansøger om autorisation, tilladelse til selvstændigt virke og/eller specialanerkendelse og tilladelse til at betegne sig som ambulancebehandler med særlig kompetence (paramediciner):
Gebyret er ændret til et ansøgningsgebyr, som dækker sagsbehandlingen, og som skal betales i forbindelse med indsendelse af elektronisk ansøgning om autorisation m.v. Gebyret tilbagebetales ikke ved fx afslag på autorisation.
Der er desuden sket en justering af gebyrtaksterne, som ikke har været reguleret i en længere årrække. Generelt er gebyrerne steget.
Hvis vi har modtaget alle nødvendige oplysninger for at kunne træffe en endelig afgørelse, inden ændringerne trådte i kraft den 1. juli 2024, bliver ansøgningen færdigbehandlet efter de tidligere gebyrregler.
Det betyder, at hvis vi har modtaget dokumentation for, at du har opfyldt alle betingelserne for at opnå autorisation - fx gennemført udligningsforanstaltning m.v. - så det eneste, der manglede den 1. juli 2024 er vores sagsbehandling, skal du betale det gamle gebyr.
Hvis en sag ikke opfylder disse kriterier, vil vi opkræve gebyret efter ny takst for at kunne fortsætte sagsbehandlingen af ansøgningen.
Ansøgere fra lande uden for EU/EØS og/eller med en uddannelse fra et land uden for EU/EØS:
Der er kommet en række ændringer i autorisationsloven den 1. juli 2024.
Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven
Følgende ændringer er vedtaget og trådt i kraft 1. juli 2024:
- Læger, tandlæger og sygeplejersker skal kunne inddrage formaliseret efteruddannelse, fx specialuddannelse, når det bliver vurderet om en uddannelse er egnet til afprøvning.
- Hvis en sundhedspersons uddannelse svarer til den danske uddannelse i forhold til niveau, indhold og varighed, men mangler kliniske timer sammenlignet med den danske uddannelse, bliver der mulighed for at kompensere for de færre kliniske timer via en forlænget evalueringsansættelse.
- Gebyret er nu et ansøgningsgebyr, som skal betales i forbindelse med indsendelse af elektronisk ansøgning. Gebyret tilbagebetales ikke ved fx afslag på autorisation.
Der er desuden sket en justering af gebyrtaksterne, som ikke har været reguleret i en længere årrække. Generelt er gebyrerne steget.
Hvis vi har modtaget alle nødvendige oplysninger for at kunne træffe en endelig afgørelse om dansk autorisation, selvstændigt virke m.v., inden ændringerne trådte i kraft den 1. juli 2024, bliver ansøgningen færdigbehandlet efter de tidligere gebyrregler.
Det betyder, at hvis vi har modtaget dokumentation for, at du har opfyldt alle betingelserne for at opnå autorisation - fx gennemført evalueringsansættelse m.v. - så det eneste, der manglede den 1. juli 2024 er vores sagsbehandling - skal du betale det gamle gebyr.
Hvis en sag ikke opfylder disse kriterier, vil vi opkræve gebyret efter ny takst for at kunne fortsætte sagsbehandlingen af ansøgningen.
Ændret autorisationsbekendtgørelse
Bekendtgørelse om autorisation af sundhedspersoner, der er statsborgere i og/eller uddannet i lande udenfor EU/EØS er trådt i i kraft den 1. september 2024. Bekendtgørelsen samler regulering af alle faggrupper, der før var reguleret i tre bekendtgørelser.
Samtidig er de tre bekendtgørelser, der før var gældende blevet ophævet. Det drejer sig om:
- Bekendtgørelse nr. 1372 af 9. december 2010 om autorisation af læger, der er statsborgere i og/eller uddannet i lande uden for EU/EØS.
- Bekendtgørelse nr. 97 af 9. februar 2011 om autorisation af tandlæger, der er statsborgere i og/eller uddannet i lande uden for EU/EØS.
- Bekendtgørelse nr. 478 af 10. maj 2013 om autorisation af visse sundhedspersoner, der er statsborgere i og/eller uddannet i lande uden for EU/EØS.
Bekendtgørelsen har medført en rækker ændringer, herunder:
- Indførelse af en særskilt autorisationsproces for særligt efterspurgte sundhedspersoner.
- Kravet om, at karaktererne i de forskellige delprøver for Prøve i Dansk 3 skal opnås ved prøveterminer inden for 12 måneder udgår.
- Automatisk anerkendelse af EU/EØS-uddannelse for læger, tandlæger, sygeplejersker og jordemødre, når uddannelsen opfylder betingelserne for automatisk anerkendelse i anerkendelsesdirektivet.
- Videreuddannelse inddrages i uddannelsesvurderingen for læger, tandlæger og sygeplejersker, og der gives mulighed for kompensation for manglende kliniske timer.
- Arbejdsgiver skal fremover alene indsende en evaluering til Styrelsen for Patientsikkerhed i slutningen af evalueringsansættelsen.
- Fristen for at gennemføre autorisationsprocessen ændres for ansøgere om autorisation som læge eller tandlæge, så de fremover skal have påbegyndt eller have opnået konkret tilsagn om evalueringsansættelse senest 5 år efter uddannelsesvurderingen.
- Ansøgere om autorisation som læge omfattes af dispensation fra 6-årsreglen, ligesom der for alle faggrupper ikke stilles krav om opfyldelse af 6-årsreglen ved tilbud om evalueringsansættelse i den særskilte autorisationsproces for særligt efterspurgte sundhedspersoner.
- Ansøgere kan få dispensation fra 3-årsfristen ved tilbud om evalueringsansættelse.
- Ansøgere om autorisation som læge eller tandlæge får mulighed for at gennemføre kursus i dansk sundhedslovgivning senest 1 måned efter påbegyndelse af evalueringsansættelse.
Du kan læse mere i ”Høring over udkast til bekendtgørelse om autorisation af sundhedspersoner, der er statsborgere i og/eller uddannet i lande udenfor EU/EØS”