Good Standing CCPS og CGS-attester

Hvis du ønsker at arbejde som sundhedsperson i udlandet, skal du også have en autorisation i det land, hvor du vil arbejde. De udenlandske myndigheder, der skal udstede din autorisation, vil typisk undersøge, om du har autorisation i andre lande, som er gyldig og uindskrænket, dvs. at du er i "good standing". I EU kaldes denne attest et "Certificate of Current Professional Status" (CCPS). Udenfor EU kaldes den "Certificate of Good Standing" (CGS).

Hvis du vil arbejde som sundhedsperson i udlandet, skal du også have en autorisation i det land, hvor du vil arbejde. De udenlandske myndigheder, der skal udstede din autorisation, vil typisk undersøge, om du har autorisationer i andre lande.

Hvis du har dansk autorisation, vil du derfor formentlig blive bedt om at indhente dokumentation på, at din danske autorisation er gyldig og uindskrænket - man kalder det, at du er i "good standing". I EU kaldes denne attest et "Certificate of Current Professional Status" (CCPS) og kan indeholde en konformitetserklæring, hvis du er uddannet i Danmark. Udenfor EU kaldes den "Certificate of Good Standing" (CGS).

Attesterne udstedes som udgangspunkt direkte til udenlandske myndigheder, og for at vi kan sende attesterne til rette modtager, skal vi bruge en række oplysninger på dig og den udenlandske myndighed. 

Sådan søger du om en "Good Standing"-attest (CCPS- eller CGS-attest)

Hvis du vil søge en bekræftelse på, at du har en dansk autorisation, skal du sende os en ansøgning pr. mail på autorisation@stps.dk.

Din mail skal indeholde følgende oplysninger:

  • dit navn
  • din fødselsdato
  • din profession
  • dit autorisations-ID-nummer, som du kan slå op i autorisationsregisteret
  • land du ønsker at arbejde i
  • navn på den udenlandske myndighed, der skal modtage attesten
  • postadresse eller e-mailadresse som du er oplyst om, at myndigheden kan modtage attester på.

Hvis din attest skal oversættes, legaliseres, notariseres eller verificeres

Nogle myndigheder stiller krav til en eller flere af ovenstående. Det kræver typisk at attesten skal igennem flere trin, inden den havner hos myndigheden. Du skal begrunde det i din ansøgning, hvis vi skal sende attesten til en anden adresse end til den myndighed, der skal udstede din udenlandske autorisation. Årsagen kan f.eks. være, at myndigheden stiller krav om, at attesten skal:

  • oversættes
  • legaliseres
  • notariseres
  • verificeres

Du skal dokumentere kravet. Det kan du f.eks. gøre ved at vedhæfte den udenlandske myndigheds mail eller brev, hvor kravet fremgår. Selvom attesten skal sendes til dig, bedes du stadig oplyse navnet på den relevante myndighed, da det skal fremgå af attesten.

Sådan behandler vi din ansøgning

Når vi modtager din ansøgning om en CCPS- eller CGS-attest, undersøger vi status på din autorisation og om du har taget din uddannelse i Danmark. Hvis vi ikke har nogen bemærkninger, udfærdiger vi attesten på engelsk og sender den direkte til den udenlandske myndighed.

Hvis vi har bemærkninger, eller hvis vi ikke kan udstede attesten, kontakter vi dig via den e-mail du har ansøgt fra eller via Digital Post.

Hvordan vil den udenlandske myndighed modtage attesten?

I de fleste tilfælde godtager mange udenlandske myndigheder, at modtage attesten pr. e-mail. I dette tilfælde, vil du som ansøger, typisk blive sat cc på mailen, og har derfor adgang til en kopi af attesten. Nogle myndigheder ønsker ikke at ansøgere sættes cc på mailen, og du vil derfor få en separat orienteringsmail om afsendelse.

I nogle tilfælde ønsker myndigheden, at attesten sendes med posten. Når vi sender attesten pr. post, vil ansøgeren selv modtage en elektronisk kopi.

Hvis du er oplyst om, at myndigheden i det land du ønsker at arbejde i, accepterer attester pr. mail, bedes du sende os den e-mail, som attesten skal sendes til. Hvis myndigheden ønsker attesten pr. post, eller du ikke er vidende om at de accepterer en attest pr. mail, bedes du indsende myndighedens postadresse.

Attestens gyldighed

Attesten er gyldig i 3 måneder fra den dato, vi har udstedt den. Vi udsteder kun én attest til samme myndighed indenfor en gyldighedsperiode. Du skal derfor sørge for at søge, således attesten er gyldig, når den skal bruges.

Hvis din attest er udløbet, og du har brug for en ny, skal du søge igen ved at sende en mail til autorisation@stps.dk. Du skal regne med samme sagsbehandlingstid, som for nye ansøgninger.

Sagsbehandlingstid

Sagsbehandlingstiden fra vi har modtaget din mail, til udstedelse af attesten kan være på op til 4 uger. Vi behandler ansøgninger i den rækkefølge, vi modtager dem.

Send ansøgning om CCPS eller CGS-attest 

Ofte stillede spørgsmål

I 2010 overgik vi til udelukkende at udstede elektroniske autorisationer mm. Vi udsteder derfor ikke papirbeviser for autorisation, tilladelse til selvstændigt virke eller speciallæge- og specialtandlægeanerkendelse.

Hvis en udenlandsk myndighed kræver en bekræftelse på at din autorisation kun findes elektronisk, skal du sende os en ansøgning, hvor du beder os bekræfte dette overfor den udenlandske myndighed.

Vedhæft mail eller brev fra den udenlandske myndighed og send din ansøgning til autorisation@stps.dk

Vi udsteder ikke kopier af bortkomne beviser såsom autorisationsbeviser, tilladelse til selvstændigt virke, speciallæge- eller specialtandlægeanerkendelse. I stedet kan du søge om at vi attesterer, at du har en gyldig og uindskrænket autorisation, kaldet en "good standing"-attest.

Søg om en "good standing"-attest

Vi udsteder ikke bekræftelser på indhold og varighed af KBU, praktisk oplæring, speciallæge- eller specialtandlægeuddannelser. Se i stedet Sundhedsstyrelsens målbeskrivelse, kompetencer og ”attestationer”. Vi henviser derudover til at kontakte uddannelsesinstitutioner ved behov for dokumentation for uddannelse.

Sundhedsstyrelsens målbeskrivelse for den kliniske basisuddannelse

Vi oversætter ikke dokumenter (beviser m.m.) - heller ikke selvom de er udstedt af os. Vi henviser til at benytte officielle translatører eller til at søge om en ”good standing” attest, der er udformet på engelsk og bekræfter din danske autorisation.

Søg om en "good standing"-attest

 

Nogle myndigheder kan bede dig om at indsende en attest, der bekræfter, at du har arbejdet i Danmark i minimum 3 år indenfor dit erhverv. Er du blevet bedt om dette, bedes du indsende en ansøgning herom til autorisation@stps.dk. Vi vil herefter vurdere, om vi har mulighed for at udstede en sådan erklæring til dig.

Hvis du er i gang med at gennemføre din KBU, anbefaler vi først at udarbejde din attest fra den dag, din tilladelse til selvstændigt virke træder i kraft. Du bedes derfor først søge om din attest, således det passer med udstedelsen af selvstændigt virke.

Hvis du alligevel har brug for attesten, inden du har gennemført din KBU, skal du være opmærksom på at der af attesten vil fremgå, at du kun må arbejde under supervision.

Hvis din attest skal sendes til en myndighed i EU/EØS, og du har gennemført din uddannelse helt eller delvist i Danmark, vil dit Certificate of Current Professional Status indeholde en konformitetserklæring.

En konformitetserklæring er en bekræftelse på, at en uddannelse er gennemført i Danmark og hvilke artikler i EU-direktivet 2005/36/EF din uddannelse er i overensstemmelse med. Hvilke artikler der vil fremgå af attesten, afhænger af faggruppe, uddannelsesniveau og hvornår du har gennemført din uddannelse.  

Nej. Hvis du har søgt om europæisk erhvervspas, vil der automatisk vedlægges en CCPS.