Begreber og definitioner
-
Styrelsen karakteriserer digitale sundhedsfaglige behandlingssteder, som behandlingssteder, der tilbyder individualiseret sundhedsfaglig behandling ved hjælp af digital teknologi.
-
Et behandlingssted er en selvstændig virksomhed, hvor eller hvorfra sundhedspersoner (autoriserede sundhedspersoner eller personer, der handler på deres ansvar) udfører behandling.
-
Sundhedsfaglig behandling er efter Sundhedsloven § 5: undersøgelse, diagnosticering, sygdomsbehandling, fødselshjælp, genoptræning, sundhedsfaglig pleje samt forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til den enkelte patient.
-
Digitalt henviser til, at behandlingen finder sted ved hjælp af en digital teknologi. Det kan være videokonsultationer, apps og hjemmesider til skriftlige konsultationer og apps, der muliggør hjemmemonitorering. Det kan også være apps med træningsprogrammer, som en sundhedsperson ordinerer til en patient, digital faglig beslutningsstøtte ved hjælp af kunstig intelligens, som en kirurg benytter ved diagnostik af scanningsbilleder eller brug af digitale patientrapporterede data til vurdering og opfølgning på behandlingsplanen.
-
Det er også digital sundhedsfaglig behandling, når to sundhedspersoner samarbejder om behandlingen af en konkret patient ved hjælp af digitale teknologier. Det kan være, når et behandlingssted bidrager til at diagnosticere røntgenbilleder af den enkelte patient for et andet behandlingssted.
Læs mere om reglerne og definitionerne for digital sundhedsfaglig behandling /telemedicin i FAQ-afsnittet nedenfor.
Sundhedsfaglig behandling tilbydes med hel eller delvis digital kontakt
Digital sundhedsfaglig behandling kan tilbydes på forskellige måder, hvor teknologien indgår forskelligt som en del af patientbehandlingen. Overordnet skelnes der mellem følgende tre situationer:
- Hele den sundhedsfaglige behandling foregår via digital kontakt. Fx mellem patienten og sundhedspersonen eller internt mellem sundhedspersonerne.
- Dele af den sundhedsfaglige behandling foregår via digital kontakt. Fx ved brug af en app eller internetbaseret behandling mellem patienten og sundhedspersonen, eller mellem sundhedspersoner. Samtidig er fysisk fremmøde af patienten på behandlingsstedet en del af behandlingsforløbet.
- Digital kontakt udelukkende mellem det behandlende sundhedspersonale. Al kontakt i håndteringen og udvekslingen af patientdata mellem behandlingssteder foregår digitalt og finder udelukkende sted mellem sundhedspersoner. Det vil sige, at der ikke er tale om patient-behandler kontakt. Det ene behandlingssted kan være uden fysisk adresse og i kontakt med et andet behandlingssted, der tilbyder hjælp til fx diagnostik.
Tilsyn med digital sundhedsfaglig behandling
Styrelsen for Patientsikkerhed har kompetence til at påse, når sundhedspersoner tilbyder digital sundhedsfaglig behandling. Det kan fx være, når der anvendes videokonsultation mellem sundhedsperson og patient, eller når en behandlende læge fremsender scanningsbilleder eller måleresultater til en anden sundhedsperson, som på baggrund af det fremsendte kan stille en diagnose til brug for den videre behandling.
Læs om tilsyn med digitale sundhedsfaglige behandlingssteder
Observationer fra sundhedsfaglige tilsyn med digitale behandlingssteder
Styrelsen for Patientsikkerhed har ved tilsyn med digitale sundhedsfaglige behandlingssteder observeret, at der kan være fordele ved brug af digital sundhedsfaglig behandling, fx i forhold til effektiv udnyttelse af både patientens og behandlerens tid samt tilgængelighed.
Vi har imidlertid også set en del eksempler på, at der ikke har været tilstrækkeligt gode arbejdsgange for fx indhentelse og journalføring af informeret samtykke.
Der har i flere tilfælde været manglende beskrivelser af behandlingsstedets organisatoriske rammer, ansvarsforhold og kompetencer. Der har også i nogle tilfælde været tale om mangelfuld opfølgning på medicinsk behandling og utilstrækkelig journalføring, som fx vedr. diagnostik.
Endelig har der været eksempler på uklarhed om, hvorledes der sikres sammenhæng mellem patientens behandling varetaget ved det digitale behandlingssted og den behandling, patienten måtte modtage på anden måde via andre parter som eksempelvis patientens praktiserende læge.